sunnuntai 1. heinäkuuta 2012

Day 14, Saturday, San Francisco

Lauantaiaamuna nousimme ajoissa ja suuntasimme kohti San Franciscoa. Meiltä on sinne vajaan tunnin matka. Opaskirjasta löysin suositellun 49 mailin maisemareitin, jonka päätimme ajaa läpi. Pysähdysten kanssa ehdimme noin puolet reitistä tänään, mutta siitä on hyvä jatkaa jonain muuna päivänä.

Alkumatka oli tavalliseen tapaan melkoista sekoilua kun yritimme löytää reitin ja ajelimme sinne sun tänne ja enimmäkseen harhaan, Mutta vihdoin löysimme merkkejä ja aloimme seurata niitä. Ensimmäinen pysähdyspaikkamme oli Ferry Building.

Ferry Building on vanha lauttaterminaali, joka lahden yli kulkevan sillan rakentamisen jälkeen muuttui tarpeettomaksi ja joka nyt toimii kauppahallina. Ulkopuolella oli markkinat ja tarjolla oli paljon lähiruokaa ja luomua sekä vaihtelevantasoisia katuesiintyjiä.

Toisella puolella katua on Embarcaderon alue, toimistoja, hotelleja, ravintoloita ja pieniä kauppoja sekä taidetta.

Tuolta aioimme jatkaa matkaa kävellen, mutta aika pian huomasimme, että välimatkat ovat sellaisia, että autoa ei kannata jälkeen jättää. Ajelimme siis nähtävyydeltä toiselle, kävimme katsastamassa kaupungintalon, japanilaiskeskuksen, muutaman kirkon ja Chinatownin. Minä pidin eniten aasialaismuseon edessä olevasta taideteoksesta nimeltään Breathing Flower. Terälehtiin puhellettiin ilmaa ja ne heiluivat kuin tuulessa.

Seuraavaksi suuntasimme Coit Towerille. Siellä ei saanut pysäköidä viikonloppuna eikä mistään läheltä löytynyt pysäköintipaikkaa, joten kävin vain nopeasti ottamassa muutaman maisemakuvan ja jatkoimme matkaa. Kuvassa näkyvä häivähdys Golden Gate -siltaa on juuri sen verran, mitä siitä tänään näimme. Kun pääsimme lähemmäksi, sumu oli jo peittänyt sillan kokonaan.

Fisherman's Wharf on pakollinen pysähdyspaikka San Franciscossa. Kalastajasatamassa on kalaravintoloita ja kauppoja. Meidänkin lounas oli mereneläviä, Karilla paikallinen erikoisuus clam chowder.

Kävimme vielä lähempänä Golden Gatea ja ajoimme rantakatua pitkin, mutta näkyvyys oli tosi surkea. Sitten tulikin ilta ja päätimme jättää kierroksen lopun toiselle päivälle.

Vielä piti käydä kaupassa. Safewayn kassalla meille tarjottiin kanta-asiakaskorttia, jotta saisimme hurjat alennukset. Otimme kortin ja saimme heti 14$ alennusta. Kyllä nyt kelpaa, vaikka Safeway ei ihan suosikkikauppamme olekaan.