tiistai 28. kesäkuuta 2016

Loch Einich ja kevyempää patikointia

Sunnuntain retkikohteemme oli Loch Einich. Vähän arvelutti lähteä tarpomaan 25 km, kun polun vaikeusasteesta ei ollut ihan selvää kuvaa. Matkaan lähdettiin varhain ja polulle starttasimme Coylumbridgestä klo 7.50. Mitäs te teitte siihen aikaan juhannussunnuntain aamuna?

Aurinko paistoi ja mäntymetsästä oli hienot näkymät Cairngormin huipuille.

Olemme koko ajan vähän harmitelleet sitä, että maisemaa hallitsevat kanervat eivät vielä kuki. Nyt näkyi jo niitäkin!

Noin tunnin kuluttua pääsimme joelle. Reitti oli siitä helppo, että piti vain seurata Glen Einichia samannimiselle järvelle ja takaisin. Auringonpaiste ja hulppeat näkymät jatkuivat, joten ajoittainen mudassa rämpiminen ei haitannut.

Edessä oli muutama kinkkinen joenylityskin. Niitä tehtiin paljain jaloin punti ylös käärittyinä ja kerran kengät jalassakin, lopputuloksena vettä hörpänneet vaelluskengät. Matkanteko ei sen jälkeen ihan tanssien sujunut, mutta periksi ei anneta kuin britit EU:n suhteen.

Neljän tunnin tarpomisen jälkeen olimme vihdoin järvellä ja kengätkin pääsivät aurinkoon ja tuuleen kuivattelemaan.

Paikka oli juuri niin upea kuin reittikuvauksissa kerrottiin. Ja olimme siellä kahdestaan rauhasta ja maisemasta nauttimassa.

Paluumatka sujui ripeästi, yhtenä syynä varmaankin iltapäivällä alkanut sade. Viimeiset kaksi tuntia satoi tauotta eikä siinä paljon istuskeltu tai nautittu maisemista.

Kotiin päästiin kunnialla ja oltiin todella kiitollisia että jääkaapissa oli puolivalmista ruokaa uuniin lykättäväksi eikä enää tarvinnut lähteä mihinkään.

Maanantaina pidettiin rennompi päivä. Kävimme kylällä aamukahvilla ja vähän kaupoilla. Iltapäivällä ajoimme ensin paikkaan nimeltä Uath Lochans, jossa teimme rauhallisen parin tunnin lenkin.

Jos joku osaa kertoa, mistä tuossa pöydällä olevassa metallilaatassa on kysymys, otan tiedon mielelläni vastaan.

Kävimme myös Loch an Eileanilla kiertämässä järven.

Tänään on myös selvitelty lentovarausongelmaa ja asia tuli kuntoon. SAS korjasi virheensä mallikkaasti. Varasimme myös huoneen viimeiseksi yöksi lentokentän läheltä ja minä lähetin kyselyn auton pesusta ja siivouksesta sille parkkipaikalle, jonne jätämme Fordimme odottamaan isäntäväen paluuta Islannista. Siihen ei tosin vielä vastattu.

Enää pari päivää jäljellä tätä kodinvaihtoa. Asunto ei ole kovin kummoinen, loma-asunto kun on, mutta maisemat korvaavat kyllä kaikki mahdolliset puutteet.