tiistai 25. joulukuuta 2012

Jouluaatto Gstaadissa

Aattoaamuna herätys oli varhain. Täältä meidän lähialueilta kun on lumet sulaneet kokonaan, päätimme lähteä Gstaadin laskettelualueelle. Täältä on sinne noin puolentoista tunnin ajomatka. Valitsimme alueen kylistä sen, jossa tiedotuksen mukaan oli eniten rinteitä ja hissejä avoinna. Suuntasimme siis Saanenmöseriin, joka on Gstaadin kylästä vielä vähän eteenpäin vuoristosolaan.

Aika vaikea oli tietää, mitä pitäisi päälle pukea. Lämmintä oli kuitenkin luvattu iltapäivälle +11C. Melkein heti vaatteita vietiinkin takaisin autolle. Karille ja Esalle ostettiin päiväliput ja minulle suksettomalle yksi ylösnousu.

Tästä se ensimmäinen päivä alppilaskettelua alkoi:

Minä olin etukäteen tutkinut alueen talvivaelluskarttaa ja sen mukaan tuolta huipulta meni talvivaellusreitti Gstaadin kylään. Ensin piti kuitenkin päästä kahville, sillä mitään rinneravintoloita ei ollut odotettavissa minun reittini varrella. Lähellä olevan ravintolan terassilla paistateltiin päivää upeissa maisemissa.

Reittini lähti ravintolan nurkalta. Edellisen lumisateen jälkeen sitä ei tosin ollut kukaan kävellyt eikä reittiä oltu avattu, joten lumessa joutui tarpomaan. Edelläni käveli kuitenkin onneksi kolmihenkinen porukka, mikä helpotti minun menoani kiitettävästi. Noin puolen tunnin jälkeen he kuitenkin saivat tarpeekseen ja kääntyivät takaisin. Tunnin tarpomisen jälkeen en enää tiennyt, mihin olisi pitänyt suunnata (paitsi alas). Siihen asti oli näkynyt ihan selvät jäljet, mihin reitti oli alunperin avattu, mutta avoimella paikalla jäljet katosivat ja rinne alaspäin oli melko jyrkkä. Takaisin hissille siis. Ei se silti haitannut, maisemat olivat upeita koko matkan eikä niitä olisi alhaalta kylästä nähnyt.

Tuolihissillä pidempi lasku ja sitten tietä pitkin alas kylään. Alhaalla olevat talvivaellusreitit olivat hyvin merkittyjä ja paljon käveltyjä, joten jatkoin aikani kuluksi matkaa viereiseen Schönriedin kylään. Hiihtoladut olivat erinomaisessa kunnossa ja ulkoilijoita oli paljon.

Rinteet eivät ole valaistuja, joten hissit suljetaan klo 16.30. Muutenkin kuulemma lämpö muutti iltapäivällä rinteet huonompikuntoisiksi.

Hieno päivä, sitten kotiin tarkistamaan lämpötila. Täällä oli sisälämpötila +25C. Me, jotka olemme tottuneet +20:een, olimme aivan tuskissamme. Sveitsiläiset tietenkin palelivat meillä. Pari päivää sitten lähettelimme molempiin suuntiin lämmönsäätöohjeita. Ja hurraa, olimme päässeet nyt +23:een!

Illalla täällä oli aika väsynyttä väkeä, iPadilta katseltiin Täällä Pohjantähden alla ja mussutettiin pussillinen suklaata.